#1 SCENARIO
Tästä se kaikki lähtee, tai oikeastaan kaikki lähtee jo teidän tai jonkun muun ideoinnista höystetyllä alkutarinalla.
Onneksi escape room -pelit voi pohjautua oikeastaan mihin vain leffaan, kirjaan, peliin, piirrettyyn tai vaikkapa tositarinaan, joka on tapahtunut jossain kaukaisessa historiassa tai kaupungissanne. Pakopelien teemoja on yhtä paljon kun aiheitakin. On kauhua, komediaa, jännäriä, seikkailua, historiaa, fantasiaa, draamaa, toimintaa… Ensimmäinen askel onkin valita teema ja lähteä siitä ponnistamaan käsikirjoitukseen!
Käsikirjoituksia on siis monenlaisia ja tämä on oikeastaan tärkein osa pakohuonetta. Tapoja suoriutua tästä on tasan kaksi: kirjoittaa itse tai ostaa valmis scenario.
1.Tein itse ja säästin...
Toimii, mutta pelkän tarinan kirjoittaminen saattaa venyä pitkälle puhumattakaan siitä, että läpäisy olisi mietitty viimeisen päälle ja kaikki pulmat olisi ketjutettu loogisesti toisiinsa. Uskallan väittää että jos riittää intoa kirjoitella itse, mutta lähtee hommaan ihan kylmiltään niin menee helposti 1kk aikaa siihen, että saa kaiken yllä mainitun kondikseen scenario tasolla. Eikä silloinkaan ole takeita, että pakohuoneesta tulee toimiva.

Tottahan se on, että vaikka olisi kuinka hyvä tarina tahansa, näyttävät vasta koepelit millainen pakopeli on saatu aikaiseksi. Se mitä on paperilla ja päässä voi olla helposti murskattu 1:llä pelaajaryhmällä. Yksinkertaisesti, kun aiheesta ei ole kokemusta niin on aika mahdoton huomioida kaikki muuttujat. Tarinan järkevyys, lavasteiden istuvuus, pulmien ketjutus, pulmien toimivuus, vandaalisuojat, riittävä kulutuskestävyys… Kaikki tämä pitää olla kohdallaan jo suunnitteluvaiheessa.
2. Ostin valmiin ja tili keveni
Itse suosisin tätä vaihtoehtoa. Ei pelkästään sen takia, että itse teimme näin aikoinaan vaan sen takia, että nykyään olen kokeneempi escape room -rakentaja kuin ennen ja ymmärrän, että kaikkea ei kannata aina tehdä itse. Valmiit käsikirjoitukset, jos ne on hyviä, maksavat itsensä äkkiä takaisin, sillä maksu ja tiedostona saatu scenario vie vain pienen hetken.Vaikka sisimmissäni toivon, että jonain päivänä kirjoitan oman scenarion ja teen pakohuoneen tarinaa myöten alusta alkaen, niin annan toistaiseksi toisten, jotka osaavat taikka ovat kouluttautuneet kirjoittamaan hoitaa homman niin voin keskittyä enemmän muuhun. Kolikolla on kuitenkin aina 2 puolta. Valmis scenario ei vielä takaa menestystä, sillä se on vain ⅕ kokonaisuudesta ja vain silloin jos se on hyvä.
Useimmiten scenariota myyvät tekevät liukuhihnahommia ja puskevat vaan tarinaa ja yhdistävät pulmat keskenään jotenkin. Tämä ei vielä tarkoita sitä, että juuri teidän tiloissa ja teidän kaupungissanne kyseiset asiat toimisivat. Markkinoilla on paljon roskaa, eli vaikka ostaisitte hyvän scenarion niin sen eteen, että yhtälö toimisi on tehtävä vielä paljon töitä. Jokainen käsikirjoitus on ainutlaatuinen ja vaatii työtä. Tämän takia nämä maksavat jonkin verran, mutta jos vertaa esimerkiksi talon perustuksiin niin tämä on se asia missä ei kannata säästää…
#2 RUNKO
Tässä tulee toinen osio, eli pakohuoneen runko. Sorkkaraudalle, puukkosahalle ja lekalle on ollut käyttöä, mutta tilat näyttää nyt paljon valoisammalta.

Olemme menneet tässä vaiheessa melkein 1,5kk eteenpäin, kun meillä on ollut käsillä melkein ulkoa opeteltu ja viilattu käsikirjoitus ja runko valmiina (joka käsittää väliseinätolppa rungon,äänieristykset,kipsilevyt, valmiit pinnat).
Tämä olisi voinut viedä meiltä 1kk, jos tilat olisivat olleet selkeät ja sopivat eikä olisi tarvinnut purkaa tieltä vanhoja sopimattomia väliseiniä ja epämääräisiä sähkölinjoja.
Rungosta vielä sen verran, että hyvässä pakohuoneessa kannattaa panostaa äänieristykseen. Se on tärkeä pointti, sillä yhden pelaajaryhmän ollessaan pakohuoneessa, eivät odotustilassa olevien äänet saa kantautua pelihuoneeseen ja toisinpäin. Äänieristäminen voisi olla oikeastaan yksi oma osionsa, sillä ilmanvaihtokanavat, äänivallikäytävät, eristekerroksen paksuudet ja muut osaa huomioida vasta kun on muutaman kerran piirtänyt pohjat pelihuoneelle, jos silloinkaan 🙂
Kaksi viidestä osiosta laadukkaan pakohuoneen teossa on jo saavutettu, ja kokonaiset vielä 3 edessä!
#3 PERUSSÄHKÖISTYS
Viimeistään tähän osioon loppuu kaikki omatoiminen säätäminen, sillä sähkötöiden tekeminen itse on kielletty 230v osalta. Hyvän sähkömiehen löytäminen onkin aikamoinen arvoitus itsessään. Jotkut repii ylihintaa, kun projekti on aika pieni eikä jaksa vaivautua. Toiset taas venyttää päiviä samasta syystä tai tekevät monta projektia samanaikaisesti, joten teidän työmaalle tullaan kun ehditään, koska pakohuoneyrittäjä ei välttämättä ole paras mahdollinen asiakas.
Arvioisin, että keskimäärin tämä perussähköistys pelihuoneelle veisi ammattilaiselta noin 3pv, jos puhutaan sähkökaapista käytävällä, eikä ihan kaikkia linjoja tarvitse laittaa uusiksi.
Siksi toimitiloja hakiessaan kannattaa aina kiinnittää huomiota siihen, miten sähköt on vedetty tilaan ja ovatko ne helposti muokattavissa omaan tarpeeseen, väärin valittu tila sähköjen osalta tai niiden puutteellisuus tiloissa voi helposti maksaa satasia ellei enemmänkin.

Hannibalin kämpillä valot ja sähköt hoitui suhteellisen nopeasti, noin 4ssä työpäivässä. Sähköurakoitsijalta kannattaakin projektin alkuun udella voiko joitakin varmoja vetoja tehdä itse tai valmistella muulla tavalla työmaata siten, että homma etenee nopeammin, sillä jokainen tunti on noin 50€ arvoinen. Esimerkiksi hyvä suunnitelma ja etukäteen laadittu tarkka hankintalista vähentää tukussa ravaamista ja säästää aikaa eli rahaa. Myös suojakiskojen laittaminen tai reikien poraaminen betoniin omatoimisesti voi tuoda hyvin säästöjä. Eli sähkömiehen on siis vähintäänkin oltava suosituksen kautta ja tehkää yhteistyötä suunnittelussa!
#4 PULMAT/TEKNIIKKA
Uskallan väittää, että tähän osioon uppoaa eniten aikaa, niin suunnitteluasteella, kuin myös toteutuksessa. Kerronpa pakohuoneiden pulmista yleisesti. Nämä jakautuu mielestäni muutamaan pääryhmään.
Looginen ajattelu:
Palapelit,esineiden liikuttelu/siirtäminen, tekstien luku ja yhdistäminen,arvoitukset
Aisti pulmat:
Ääni, tuoksu, tunto
Fyysiset:
Kurota, ojenna, heitä, vedä, kanna ja aseta, koukkaa, ylety
Lukot eli piilot ja kätköt:
Munalukot, koodilukot, suuntalukot, vaijerilukot, magneettilukot, lukkopesät, kalustelukot
Jos joku sanoo mulle, että joo mutta onhan koodilukot, salkut ja lipastot klassikoita… vastaan , että kyllähän ne ehkä ovatkin, mutta en lähtisi niillä tunkemaan pakohuonetta täyteen vain koska se on helppoa ja halpaa. Tosiasia on se, että pakohuoneet kehittyy koko ajan ja kehittyy myös pelaajat jotka vaativat enemmän ja enemmän mielenkiintoisempia ja haasteellisempia tehtäviä.
Lukot ja lipastot ovat vieläkin vahvasti esillä pakohuoneissa Suomessa, mutta ne ovat tulleet suosionsa päähän! Ja se on totta. En halveksu enkä hauku pakopelejä joissa on 90% pulmista rakennettu mainitsemallani periaatteella, silloin kuin se on höystetty hyvällä tarinalla ja rekvisiitalla ja kokonaisuus on saatu hyvään kuosiin niissä ei ole mitään vikaa ja ne kyllä edelleen toimii. Taas pakohuone, joka laiminlyö viimeisimmät kokonaisuutta rakentavat asiat on jo avatessaan tuhoon tuomittu ja kaiken lisäksi omalla olemassaolollaan vääristää uusien asiakkaiden näkemystä pakohuonepeleistä kokonaisuudessaan huonon kokemuksen myötä.

TAVAT SUORIUTUA HAASTEESTA
Ostaa täysin valmiit ratkaisut
Tämä on tietenkin helpoin ja nopein tapa, mutta myöskin kallein. Keskimääräinen hyvänlaatuinen pulman maksaa 500€ mutta hintahaitari on 200€-1500€ riippuen pulman tekniikasta, toiminnoista, koosta ja haastavuudesta toteuttaa. Siis nyt en puhu salkuista missä on koodilukko jonka numerosarja löytyy seinältä ja sen sisällä toinen pienempi salkku mikä aukeaa pelin alussa löydetyllä avaimella ja minkä sisällä on vihje arvoituksen ratkaisuun…
Nämä hinnat ovat pulmille mallia sähköt kulkee, anturit tunnistaa pelaajien siirrot, mikrosirut(eli aivot) raksuttaa tietoa koneelle ja toimivat täysin itse esim tietokoneohjelman varassa ketjutettuna toisiinsa. Tämä on nykypäivän escape room -pulma.
Palataan teknisesti vähän haastavampiin pulmiin ja niiden hintoihin, miksikö ne ovat niin kalliita? Ok, pulmia ei myydä ihan kaupan hyllyltä, vaan pulmia myyvät joko yritykset jotka ovat jo muutaman pakohuoneen rakentaneet ja takovat niitä omassa pajassa tai escpa room -pelien jätit, joilla on oma tuotanto. Hinta muodostuu niinkuin aika monessa muussakin tuotteessa seuraavista asioista:
1.Materiaalit
Puu, metalli, kangas, kiinnitystarvikkeet, sähkölukot, johdot, lamput, vivut, tunnarit, maalit, koristukset, rekvisiitat… Tämä lista on siis luonnollisesti loputon, koska on vain mielikuvitus rajana pulmien ratkaisuille ja toteutuksille.
2.Työ
Käytetyt työtunnit luonnollisesti, mutta esimerkiksi kuin kyse on tilaustuotteista jotka tehdään juuri sinulle, tämä saattaa sisältää osan ns. “taiteellista korvausta”. Jotkut sisällyttävät ja erittelevät sen tähän, jotkut taas lisää 3:teen osioon. Kyse on siis visioinnista, piirtämisestä, ajattelusta ja kehittämisestä. Tällaista on vaikea arvioida tarkasti, mutta tilatessaan kannattaa sopia joku sopiva hinta tuotteelle jonka molemmat osapuolet hyväksyy ja kärsii ns. omat riskinsä kukin osapuoli itse.
3.Ilma (tai taiteellinen korvaus) sanotaan myös katteeksi
Tämä ei siis mielestäni ole samanlaista ilmaa, kuin autokaupoissa tai asuntokaupoissa missä sinänsä ei tehdä mitään ihmeellistä vaan yritetään kaikin keinoin vedättää kansalaisia… Mielestäni jokainen tilauksesta tehty pulma on ainutlaatuinen ja omalla tavalla taideteos, tässä ei siis ole mitään hämärää vaan jokainen tekijä hinnoittelee tuotteensa riippuen siitä kuinka paljon sielua siihen on lyöty. Tietenkin kun kyse on oikeasti tuotteesta, jota kehtaa käyttää ja näyttää asiakkailleen. Tämä pitää vaan sisäistää ja hyväksyä.
Ostaa sähköistykset ja tekniikat duunaa kopat ja koristukset itse
Jos vaan sattuu löytämään hyvän yhteistyökumppanin, joka näin on valmis tekemään. Toisaalta se on aina helpompi pulman rakentajalle, koska nopeuttaa työtä ja edesauttaa lähettämistä koska sähköt tai tekniikka muutenkaan eivät yleensä vie paljonkaan tilaa.
Tämä on tietenkin vaihtoehto jos on vähänkään kädentaitoa ja luovaa silmää, sillä pulman olisi hyvä myös näyttää tarinaan sopivalta. Tuolloin on myös tiedettävä 12V sähköistä edes jotain, koska kaiken ostetun yleensä joutuu kuitenkin kytkemään itse.
Tämä vaihtoehto sopisi nykyään minulle tosi hyvin. Tykkään väsätä jotain ainutlaatuista, mutta arvostan myös tekniikan toimivuutta ja turvaudun ainakin toistaiseksi haastavimmissa sähkö/tekniikka asioissa parempiin osaajiin 🙂
Tehdä kaiken itse omin pienin kätösin
Kerronpa yhden esimerkin omasta kokemuksesta, kun minun piti toteuttaa aika klassinen escape room -pulma alusta asti itse. Käsilläni oli siis tarkka sanallinen kuvaus pulman ulkonäöstä ja sen toimintaperiaatteesta eli scenarion palanen… Tehtävänä oli:
-tehdä runko puusta ja vanerista
-löytää tarinaan sopivat rekvisiitat
-miettiä toimivuus/tekniikka
-asettaa tunnarit
-kolvata johdot yhteen
-maalata ja lakata itse pulma ja rekvisiitat
-tarkistaa toimivuus
-asentaa paikalle

Minulla taisi mennä sellaiset 4 kokonaista työpäivää tämän pulman ympärillä, 8-10h vetoja siis. Toki tähän on mahtunut muitakin asioita joita piti hoitaa samanaikaisesti, mutta jos vähennän yhteismäärästä muutaman tunnin niin se ei muuta asiaa paljonkaan, pirusti työtunteja joka tapauksessa!
Tarvikkeisiin meni ehkä 100€ sisältäen rekvisiitat ja kaiken muun siis tavallaan säästin, mutta työtunteja mulla meni siis vähintään 30, jokainen voi hinnoitella työtuntinsa oman skaalan mukaan, mutta uskallan väittää, että palkalla millä hyvänsä jää säästöt vähäiseksi.
Sitäkään ei voi kieltää, että tein siitä mieluisan,näyttävän ja juuri sellaisen kuin halusin, mutta silloin kun käytössä on rajattu määrä työkaluja eikä sen kummempia erikoiskoneita ja tiloja, jotka voisivat edesauttaa prosessia niin 1 pulman rakentaminen voi venähtää turhauttavan pitkäksi. Sain itse toki todella paljon kokemusta, jota ei voi rahassa mitata ja osaisin tehdä nyt varmasti toisenkin, mutta siinä vaiheessa kun ilmoitettuun avaamispäivään oli vain pari viikkoa jäljellä, se oli viimeisin asia jota mietin.

Joskus on taas järkevämpi ja nopeampi rakentaa itse alusta asti, tähän ei ole yksinkertaista vastausta, vaan kaikki selviää vasta prosessin aikana ja/tai kokemuksen kautta. Yhteenvetona itse rakentaminen on:
+ Mielenkiintoista
+Palkitsevaa
+Haluttu lopputulos
+/- Halpaa ja Kallista(vähän riippuu miltä kantilta arvioi)
– Hidasta
– Jos avaaminen häämöttää, niin Stressaavaa
Liputan tätä vaihtoehtoa silloin, kun aika ei ole rajattu ja vain jos löytyy 3D ajattelu- ja visiointitaitoja tai vastaavaa taiteellista kokemusta. Itse tehdyssä pulmassa pitää täsmätä ainakin 3 asiaa:
– Tekninen varmatoimisuus
– Ulkonäkö, siis tarinaan sopiva kokonaisuus
– Ulkopuolisten rasitteiden kestävyys


#5 SISUSTUS/REKVISIITTA
Tämä on mielestäni haastavin ja samalla mielenkiintoisin homma koko pakohuonerakentamisessa. Käydään vähän läpi miksi.
Mitä pakohuoneen rekvisiitta lavastukset ja sisustukset pitää sisällään? Mitä vaan! Sillä kun aiheita ja scenarioita escape room -peleissä on loputon määrä, niin myös käytettävän sisustustavaran määrä on loputon… Kaikkia näitä sisustukseen liittyviä asioita yhdistää kuitenkin yksi asia: Niiden täytyy olla aina teemaan ja aiheeseen sopivat! Hinnalla millä hyvänsä!
Ei ole mitään sen pahempaa kuin laiminlyödä sisustuksen ja rekvisiitan täytäntöönpano. Siis mietitään asiaa näin. Katsotte leffaa, jossa ei ole lavasteita. Päähenkilöiden roolit ovat loistavia ja repliikit myös. Scenario toimii mutta jotain puuttuu, siis käytännössä puuttuu kaikki 😉

Jos ei ole kunnon lavasteita ja rekvisiittaa niin silloin voi viheltää mielestäni pelin poikki! Sisustuksen on oltava sellainen, että asiakkaat voivat sukeltaa täysin tarinaan ja myöskin tuntevat sen läsnäolon. Yksityiskohdat ovat tärkeitä joka tarinassa.
Ei ole mitään sen pahempaa kuin työntää asiakkaat huoneeseen, joka on aikalailla tyhjä ja muutamia esineitä tai puzzleja on tarjolla siellä sun täällä. Pitänee muistaa, että ihmiset maksaa näistä kokemuksista enemmän kuin leffailloista Finnkinolla, niin miksi pitää tarjota sellaista mistä ei pidä! Eikä pidä myöskään tyytyä siihen, jos tänä päivänä joku ottaa täyden hinnan huoneesta, joka on jäänyt vuoteen 2013 jolloin nämä rantautui suomeen.
Tämä on tärkeä asia, mutta miksi niin haastava? Haastavaa tämä on vain siksi, että ei ole kokemusta ensialkuun ollenkaan, eikä myöskään ole sitä taiteellista silmää, tai minkään näköistä silmää. Ja vaikka olisikin niin valittu teema asettaa tietynlaiset rajoitukset ja haasteet.
Tosiasia on myös se, ettei kaikkea oikeasti saa edes kauppojen hyllyltä, vaan jotkin sisustuselementit on tehtävä itse. Osa taas on etsittävä navetan ja ullakon nurkilta…
Pakohuoneen teemaa ja genreä valitessaan pitää jo kovasti harkita sitä, että kuinka sen sisustus/rekvisiittapuoli menisi, ja kun teeman on valinnut niin pitää välittömästi alkaa metsästämään rekvisiittaa, jos minulta kysytään.



Selataanpa esimerkiksi muutamia tavallisia pakohuoneita, niin saatamme löytää jotain yhtenäisiä sisutuselementtejä: vanhoja kalusteita, salkkuja, valokuvakehyksiä, kameroita, vitriinejä, kelloja, laukkuja, pukukaappeja, kattokruunuja, kassakaappeja, takkeja, sateenvarjoja, hattuja, tauluja.yms. Eli siis niin sanottuja tonnin huoneita.
Olen käynyt itse pakohuoneissa, joissa sisustukseen ja rekvisiittaan on käytetty 500-1000e ja joissain tapauksissa se ehkä riittää, mutta kun yleensä se menee niin että napataan tosta jotain vaan. Et kato toikin on niin halpa joo otetaan vaan aika kova juttu ja niin edespäin… Tälläisissä lopputulos on hyvin karu, ja kehtaavat vielä pyytää täyden hinnan. Siis arvostan kertakaikkiaan ihmisiä ketkä jättää rehellisiä palautteita, se auttaa ihmisiä kehittymään ja huomaamaan virheensä ja muita neuvoo ajautumasta huonoihin paikkoihin.
Nämäkin ovat ihan ok, kun on osattu maulla valita ja asettaa. Edelleen kokonaisuus ratkaisee ja tämä hyvä sisustus ja muukin voi kaatua jo pelkästään siihen, että pelinhoitajan suusta tullut alkutarina on vaisu ja epäselvästi heitetty ilmoille. Taas kerran, kaikki vaikuttaa kaikkeen, varsinkin pakohuoneessa. Haastavuutta lisää myös se, että tiettyä esinettä jota tarvitsisit juuri nyt, voi olla hyvin vaikea löytää. Jos lähtee alussa ”hifistelemään” oikein kunnolla, niin pitää tehdä se loppuun asti. Siksi alointankin yleensä rekvisiitan haun heti kun olen vahvistanut teeman ja lyönyt scenarion lukkoon.
Mistä hakisin tarvittavat rekvisiitat ja sisustuselementit pakohuoneeseen?

Kirpparit, kierrätyskeskukset, kaatopaikat, roskalavat, kadut, hylätyt talot/tehtaat, tori, huuto- ja muut nettikaupat, kaverit, sukulaiset, ullakot, navetat ja metiköt…
Ja tässä sitä silmää siis tarvitaan. Aloittaisin kuitenkin jokaisen pakohuoneen siitä, että lukisin muutaman aiheeseen liittyvän kirjan ja katsoisin muutamia leffoja liittyen kyseisen pakohuoneen genreen. Elokuvissa tehdään asioita isoilla rahoilla ja jos osaa yhtään katsoa sinne taustalle, niin löytää varmastikin ideoita ja jopa valmiita ratkaisuja. Ruksaan yleensä kaiken ylös ja heti.
Seuraavaksi teenkin pitkät listat kaikesta tarpeellisesta, ja jaan osioihin. Ensimmäiseksi osioksi tulee tietenkin uutena hankittavat esineet tavarataloista, koska tämä on joissakin tapauksissa ehdoton.
Kannattaa myöskin pohtia aina sitä, että sisältäisikö tietty tarvittava tavara tai esine alv:n ja voiko sen jostain mahdollisesti tilata. Esim. käytetyn tavaran osto ja kirpparihankinnat eivät vähennä alv:a ollenkaan, joten aina punnaan onko hankinta järkevä myös taloudellisesti. Esim. jonkin voi ostaa uutena ja muokata omaan tyyliin; maalaa, lakkaa tai hioo ja valmista on. Parhaimmat löydökset ovat olleet tähän asti kuitenkin roskalavoilta ja kirpparelta. Välillä lavoilta on löytynyt sellaistakin tavaraa, joka on säästänyt satasia vs uuteen hankintaan.
Joitakin asioita tai esineitä ei yksinkertaisesti ole olemassakaan. Vaihtoehtoina on silloin tilaustyö tai itse kasityönä veistettynä 🙂 Itse pyrin yhdistämään jälkimmäisen ja kirppari/lava tavaran. Muokkaukset vaatii kyllä työtä, mutta saa ainakin tehtyä haluamansa.
Jos päädytte johonkin teemaan niin pyrkikää mahdollisimman yksityiskohtaisesti tuomaan se ilmi myös asiakkaille. Tämä työ saa kyllä kiitosta ja palautteesta saatte nauttia…